Καρδιαγγειακά νοσήματα

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούν μια ομάδα παθολογικών καταστάσεων με διάφορες εκδηλώσεις και κυριότερες εκπροσώπους τη στεφανιαία νόσο και τα αγγειακά εγκεφαλικά.

Στο σύνολό τους προκαλούνται από την αθηροσκλήρωση και βασικοί παράγοντες κινδύνου είναι η ηλικία, το κάπνισμα, η υπερχολιστεριναιμία ιδιαίτερα της LDL λιποπρωτεΐνης, το stress και φλεγμονώδης παράγοντες.

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούν ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της εποχής μας, αφού αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στον δυτικό κόσμο. Από παλαιά λεγόταν πως το στόμα είναι ο καθρέπτης της υγείας.

Το 1989 έγινε η πρώτη δημοσίευση η οποία συσχέτιζε την κακή στοματική υγεία με αυξημένο ποσοστό καρδιακής προσβολής. Από τότε η σχέση περιοδοντικής νόσου και καρδιαγγειακών νοσημάτων (ΚΑΝ) έχει μελετηθεί εκτενώς.

Γνωρίζουμε σήμερα πως η περιοδοντική νόσος είναι από τους πιθανούς παράγοντες κινδύνου εμφάνισης ΚΑΝ. Ασθενείς με μέτρια έως βαρειά περιοδοντίτιδα εμφανίζουν έως 3 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες στεφανιαίας νόσου και εμφράγματος.

Φαίνεται πως η περιοδοντική νόσος σχετίζεται με την δυσλειτουργία των αγγείων και την ανάπτυξη αθηροσκλήρωσης, πιθανά μέσω της αύξησης του μικροβιακού φορτίου και του φορτίου της φλεγμονής στα ευπαθή άτομα. Έχει σαφώς αποδειχθεί πως η περιοδοντική νόσος αυξάνει τους βιολογικούς δείκτες του αίματος, όπως η C αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP) που αντιπροσωπεύουν αυξημένο κίνδυνο ΚΑΝ.

Η Αμερικανική Εταιρία Περιοδοντολογίας (AAP) σαφώς συστήνει πως ασθενείς και ιατρικό προσωπικό θα πρέπει να ενημερωθούν πως η περιοδοντική υγεία μπορεί να προλαβαίνει την έναρξη ή την εξέλιξη ασθενειών που σχετίζονται με την αθηρωσκλήρωση.

Σήμερα, σε διεθνές επίπεδο συμφωνείται ότι: Οι ασθενείς με μέτρια ή βαρεία περιοδοντίτιδα θα πρέπει να ενημερώνονται για την πιθανότητα αυξημένου κινδύνου ΚΑΝ Η περιοδοντική θεραπεία μπορεί να βελτιώσει τους δείκτες φλεγμονής που αποδεδειγμένα σχετίζονται με δυσλειτουργία των αγγείων.

Ασθενείς με περιοδοντίτιδα που έχουν ένα τουλάχιστον κύριο παράγοντα κινδύνου για ΚΑΝ, όπως κάπνισμα, οικογενειακό ιστορικό, δυσλιπιδαιμία θα πρέπει να οδηγούνται για ιατρική αξιολόγηση.

Σε ασθενείς με περιοδοντίτιδα και διαγνωσμένο ΚΑΝ θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία περιοδοντολόγου και ιατρού με στόχο την παροχή ικανοποιητικής περιοδοντικής θεραπείας και μείωση του κινδύνου περαιτέρω επιδείνωσης της καρδιαγγειακής κατάστασης.